Onderzoek naar AD(H)D en autisme
Soms heb kun je het vermoeden hebben dat er sprake is van ADHD of autisme bij je kind. Omdat je dit misschien vaak hebt gehoord vanuit de omgeving, van school of dat je daar zelf zorgen over hebt. Dan kan met elkaar worden gekeken of er inderdaad sprake is van ADHD of autisme. Mocht dat zo zijn is het fijn voor het kind dat dat bekend is zodat de ‘buitenwereld’ het kind beter begrijpt en goed op hem of haar kan afstemmen. Daarnaast kan het helpen om richting te geven aan de behandeling. En als er geen ADHD of autisme blijkt te zijn, is het fijn om dat te weten.
Daarnaast komt het ook regelmatig voor dat ADHD en/of autisme pas later zichtbaar worden bv bij de overgang naar het voortgezet onderwijs. Er wordt veel van jongeren gevraagd bij de overgang naar het voortgezet onderwijs. Vooral bij meisjes lijken ADHD en autisme later te worden onderkend met als gevolg dat passende behandeling lang is uitgebleven.
Meisjes met ADHD (zowel met de hyperactief-impulsieve dan wel de onoplettende, dag-dromerige vorm (ook bekend als ADD) lijken het gedurende langere tijd beter op school te doen. Meisjes die wat meer kletsen of naar buiten staren worden als minder storend ervaren door leerkrachten. Jongens laten meer probleemgedrag zien, waardoor ze sneller de klas uitgestuurd worden.
Leerkrachten lijken een ander tolerantieniveau voor het gedrag van meisjes met ADHD dan voor het gedrag van jongens met ADHD te hebben.
Hoe herken je ADHD bij meisjes?
- Dagdromen
- Veel praten
- Onderbreken en voor de beurt spreken
- Ongeorganiseerd, spullen kwijt zijn, kamer een chaos
- Moeite met problemen oplossen
- Snel emotioneel / gevoelig (wisselende stemming)
Meisjes zijn minder opstandig, minder uitdagend, meestal in gedrag minder ‘moeilijk’ dan jongens. Meisjes proberen hiermee hun adhd gedrag te compenseren. Dit maakt eveneens dat ADHD bij meisjes lastiger te zien is.
Ook autisme wordt bij meisje rgelmatig later ontdekt dan bij jongens. Meisjes met autisme lopen tegen tal van problemen aan die niet in de eerste plaats worden gezien als kenmerken van gedrag passend bij autisme.
Meisje met autisme kunnen tegen het volgende aanlopen .
- Angst- en paniekklachten.
- Moeite met het bijhouden van het tempo op school.
- Vatslopen in sociale contacten.
- Hebben moeite met het plannen en organiseren van schooldagen en schoolwerk.
- Sensorisch gevoelig.
- Fysieke klachten.
Meisje met autisme zijn communicatief vaardiger dan jongens en zijn socialer georiënteerd. De interessegebieden van deze meisjes zoals het tekenen van dieren, lezen of schrijven van fantasieverhalen en het kijken van soaps en series op Netflix worden niet als afwijkend ervaren.